Dacă aţi ales drumul prin Piteşti, ieşirea spre Câmpulung se află undeva pe centura ocolitoare de nord. De acolo mai sunt 45 de km. până la castru. Drumul, de aici, este suficient de prost ca să vă oblige să circulaţi blând, prilejuind observarea schimbării de peisaj rural, de la civilizaţia prunei, la civilizaţia bradului. Este interesant. Castrul este marcat şi pe şosea, inclusiv cu indicatoare de pre-avertizare, este marcat şi pe Google (notat greşit, în ortografie dacizantă, "Jidava"), aşa că nu se poate să nu nimeriţi (N45.22075 E25.01249); se află în dreapta şoselei, la cca 100 de metri.
Aflat la peste 500 de m. altitudine, castrul poate fi totuşi considerat ultimul castru "de şes", pe drumul Transalutan, prin profilul blând al dealurilor înconjurătoare; relieful îşi schimbă configuraţia imediat la nord de oraşul Câmpulung, aflat la 6 km. nord de castru.
Panoul de afişaj de la intrarea în sit. Orientarea reală este uşor deviată spre est. Din textul de prezentare ar fi de comentat, poate, doar faptul că turnurile de colţ nu sunt semicirculare, ci doar frontul lor, datorită specificului castrelor timpurii, în formă de "carte de joc", deci cu colţuri rotunjite.
Dacă planul alăturat este rezultatul cercetărilor din anii 60 (E. Popescu), este bine de ştiut că cercetarea a fost reluată în anii din urmă, de o echipă condusă de prof. C.C Petolescu şi Florian Matei Popescu de la Institutul de Arheologie, alături de colegii de la Piteşti.
Rapoarte ale cercetărilor recente sunt de găsit pe site-ul CIMEC. Pe scurt (şi ca urmare a unei vizite de doar câteva minute), se sapă în suprafaţă, în zona dintre Principia şi horreum, pentru clarificarea acelui spaţiu liber din faţa clădirii "ofiţerilor" (cu două abside), cât şi pentru sesizarea construcţiilor de lemn din faza anterioară.
Turn restaurat la curtina sudică |
Personal, soluţiile generice alese de proiectant mi s-au părut adecvate. Nu s-a procedat la o restaurare integrală, ci la refacerea unor segmente semnificative şi ilustrative pentru vizitatorul neavizat. În detaliu, sigur că pot apare discuţii. De exemplu: care ar fi funcţia tactică a unor turnuri a căror linie de tragere se află doar 50-60 de cm mai sus decât curtina?... Pe de altă parte, ce se poate face cu nişte turnuri ale căror dimensiuni sunt sub 3 metri la exterior?... Nu ştiu, deci, dacă soluţiile alese sunt cele mai bune; este clar însă că astfel de ilustrări, la scara 1:1, pot reprezenta ceea ce publicul aşteaptă de la "arheologie".
Reconstituirea parţială a porţii de sud. Vedere de la interior |
Este de remarcat că turnurile de poartă sunt ceva mai mari, şi ceva mai înalte (vezi înălţimea porţii de acces, în comparaţie cu fotografia anterioară). Deşi construit târziu, în epoca Severilor, când existau suficiente motive pentru a construi temeinic, senzaţia pe care o oferă forturile de pe Transalutan nu ne poate duce mult dincolo de noţiunea de "avanpost militar". Absenţa aşezărilor civile din zonă contribuie la această definiţie.
Praetoriul, vedere din zona accesului, spre nord |
Nu aş încheia acest scurt comentariu fără a spune că m-am bucurat că i-am găsit pe colegi la lucru, şi că ghidajul a fost util. Oricum, acest castru este pregătit de a primi oaspeţi în tot cursul anului. Există şi muzeu de sit, construit (de mult) pe... sit, lângă curtina de est. Ghinion... Locul este însă plăcut şi sugestiv. De văzut, măcar în concediu...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu